Dag 9 - Kings Canyon National Park

27 september 2017 - Grant Grove, Verenigde Staten

Het weer: zonnig en 25 graden. Gereden: 76 miles/122 kilometer.

Behalve het hier al gebruikelijke begin van de dag, lunchinkopen in de Market, ontbijten in het restaurant en een bezoekje aan het bezoekerscentrum, willen we een paar postzegels kopen bij het postkantoortje. Dat heeft heel bijzondere openingstijden (zie de foto), maar bij een tweede poging lukt het.

Om kwart voor tien gaan we op stap. Voor vandaag staat sightseeing in het Kings Canyon National Park op ons programma. We beginnen met een bezoek aan de General Grant Tree, de een na grootste sequoia ter wereld. Hij ligt vlakbij Grand Grove aan een trail waarlangs nog veel meer grote sequoia's staan. Het is een mooie route.

Hierna rijden we de weg 180 helemaal af tot de weg ophoudt. We keren om en rijden een stukje naar Zumwalt Meadow. Daar eten we de muffins op die we vanmorgen bij het ontbijt gekocht hebben. Heerlijk! Dan maken we een hele mooie wandeling naar en rond de Meadow (wei)

Weer terug rijden we een eindje verder en lopen via een eenvoudig pad naar de Roaring River Falls. Hoewel er nu natuurlijk niet het meeste water is, is het een mooi gezicht. Bij de waterval eten we onze sandwiches en sinaasappels op.

Vervolgens rijden we verder terug en stappen geregeld uit voor een bezoekje aan Knapp's Cabin, de vele viewpoints en de Grizzly Falls. Het is een prachtige route die dan ook niet voor niets de Kings Canyon Scenic Byway heet. Terug in de Lodge doen we het dagelijkse wasje. Met die buitensportkleding is dat goed te doen, want het is snel droog. Om half 5 besluiten we nog naar het Panoramic Point te rijden. We wilden dat eerst morgenochtend doen, maar vanwege het licht is het beter om dat nu te doen. Via een smal weggetje, campers zijn dan ook niet toegestaan, rijden we langs de Lodge naar boven. Het uitzicht is zeer de moeite waard (2292 meter hoog). We kunnen een groot deel van Kings Canyon overzien. Een mooi besluit van de sightseeing tour.

Om 18.00 uur gaan we weer in het restaurant van Grant Grove eten. We betalen met de creditcard. Zonder zo'n kaart kun je hier echt niet. Cash betalen is niet zo gangbaar. Het fooien geven gaat in Amerika ook anders dan in Nederland. De bediening is afhankelijk van de fooien. Je wordt dan ook geacht een fooi tussen de 15 en 20% te geven. Zelfs als je wat afhaalt bij een kraampje. Vaak staat op de rekening al een rekenvoorbeeld van hoeveel 15, 18 of 20% fooi is. Op de rekening komt er ook altijd nog tax bij. Een goede stelregel is om het bedrag van de tax te verdubbelen, dan zit je wel goed.