Dag 22 - Capitol Reef National Park

10 oktober 2017 - Torrey, Utah, Verenigde Staten

Zonnig. Bij vertrek 1 graad onder nul, bij terugkomst 12 graden, maximum 14 graden. Gereden 48,5 miles/78 kilometers.

Naast onze Lodge is een winkel en een bakkertje. Die horen ook bij de Lodge. Daarom is voor ons de koffie en thee daar gratis. Je kunt er ook ontbijten. Dat gaan we doen. Het is allemaal stevige kost. Adolf neemt een gevulde burrito en Ine ei en kaas op een biscuit (blijkt een knapperig broodje te zijn). We bestellen ook voor ieder een lunchbox, die bestaat uit een belegd broodje naar keuze, een sinaasappel, een eigen gemaakte cookie, een zakje chips en een flesje water.

Om 8.35 uur rijden we weg. Vandaag gaan we het Capitol Reef National Park bezoeken, dat ligt ten oosten van Torrey. Het voornaamste geologische fenomeen in dit park is de Waterpocket Fold, een 160 kilometer lange plooi in de aardkorst. De immense wanden bestaan uit verschillende rotslagen.

We verkennen het park op diverse manieren: via een aantal uitzichtpunten en een bezoek aan het Visitor Center. Daar bekijken we een film over het park. Vanaf het Visitor Center loopt een 16 kilometer lange weg naar het zuiden, de scenic drive, die rijden we af. Vanaf deze weg hebben we steeds prachtig zicht op de immense rotswanden.

Aan het einde van de scenic drive is een onverharde weg, de Capitol Gorge Road van een kleine vier kilometer lang. Aan het eind daarvan parkeren we en gaan een trail doen naar The Tanks. Eerst lopen we tussen de immense rotswanden en het laatste stuk klauteren we omhoog naar TheTanks, dat zijn enkele natuurlijke waterkuilen.

Eerder vandaag hebben we een andere trail gedaan naar Hickman Bridge, een natuurlijke stenen brug met een overspanning van ruim 40 meter en een hoogte van bijna 40 meter. Aan het begin van die trail kopen we voor 50 dollarcent een foldertje met allerlei informatie over wat we onderweg zien.

In het gebied van het park hebben Mormonen gewoond. Onder andere hebben zij een schooltje gesticht, bestaande uit één klaslokaal, dat er nog in de oude toestand bijstaat. Ook hebben zij vele boomgaarden aangelegd. De bomen staan in fraaie herfstkleuren. In een van die boomgaarden picknicken we.

Om half vijf zijn we weer terug bij de Lodge. Het was een welbesteed dagje in een schitterend gebied. Wat heeft Amerika toch veel moois te bieden! En we zijn nog niet aan het einde.

's Avonds gaan we heel Amerikaans met de auto naar de Capitol Reef Inn. Voor Adolf de specialiteit van de dag, een kippetje, en voor Ine vegetarische lasagna. Het smaakt ons goed.

Ook deze avond gaat het niet soepel met de wi-fi. De foto's komen daarom later.

1. Geja:
    11 oktober 2017
    Elke dag weer benieuwd naar jullie reisverhaal. Het is al een gewoonte geworden waar ik naar uitkijk. Jullie kaartje is trouwens ook al een tijdje binnen. De herfst heeft hier zijn intrede ook echt gemaakt.
    Xx