Dag 21 - Autorit naar Chuck Wagon Lodge in Torrey + wandeling naar Calf Creek Falls

9 oktober 2017 - Torrey, Utah, Verenigde Staten

Het weer: zonnig. Temperatuur: -2 graden bij vertrek, 10 graden bij aankomst, maximum 17 graden, op het hoogste punt (2926 meter) 4 graden. Gereden 114 miles/182 kilometers.

Bij ons is geen sneeuw gevallen, maar in de buurstaat Colorado was de eerste sneeuwstorm van het jaar. Het is wel een koude nacht geweest en er zit ijs op onze auto. We rijden om 8.25 uur weg naar Torrey. Er zijn diverse mogelijkheden om daarheen te rijden. Wij kiezen voor de langere State Route 12 die helemaal naar Torrey gaat. Eergisteren hebben we er het eerste stukje van gereden en nu gaan we deze vervolgen. Deze weg wordt beschouwd als een van de mooiste scenic routes in de staat Utah. Er zijn veel scenic turnouts langs de route, parkeerplaatsjes op interessante of mooie punten, waar ook informatieborden staan. Dat worden heel wat stopjes vandaag.

In Escalente tanken we en drinken koffie bij het tankstation met een chocolade donut. Zo'n 14 miles na Escalente slaan we af. We willen de wandeling naar de Lower Calf Creek Falls in het Grand Staircase Escalente National Monument gaan doen. Die waterval ligt hemelsbreed 300 meter van de autoweg af, maar om er te komen moet je een pad lopen van 4 1/2 kilometer. De auto kunnen we bij de camping vlakbij de afslag parkeren. Het parkeergeld is vijf dollar. Dat moet je in een envelopje doen. Ook moet je je registreren bij het begin van de wandeling en dan bij terugkomst aangeven dat je "back" bent. We kunnen een foldertje meenemen. Langs de route staan paaltjes met nummers en in het foldertje kun je dan de informatie lezen die bij het betreffende paaltje hoort.

De wandeling loopt langs de Calf Creek en vanwege de natte omgeving groeien er veel bomen en struiken met al veel herfstkleuren. Het pad bestaat uit (mul) zand en rotsen. Het is een prachtige wandeling met als hoogtepunt de waterval die via een verticale klif vrijwel recht naar beneden valt in een poel die aan drie zijden wordt omsloten door rotswanden. Bij warm weer wordt er ook in die poel gezwommen, maar daar is het nu te koud voor. We eten onze kadetjes bij de waterval op en lopen de 4 1/2 kilometer weer terug.

Dan gaan we weer verder op de 12. Er komt een stuk dat The Hogback wordt genoemd. Je rijdt over een smalle heuvelrug op bijna 2000 meter hoogte. De heuvelrug is niet veel breder dan een tweebaansweg, aan beide zijden liggen diepe afgronden en er zijn geen vangrails. We vonden het erg spannend klinken van tevoren,  maar we hadden het gehad voor we het wisten. Ine wilde net het fototoestel pakken om door de voorruit een foto te maken en toen werden de bermen al breder. We zijn vlak daarvoor al langs "roadwork" gekomen, dus misschien zijn of komen er nu toch vangrails.

Om tien voor vijf zijn we in Torrey, waar we twee nachten zullen blijven in de Chuck Wagon Lodge. Na ons geïnstalleerd te hebben gaan we eten bij de Capitol Reef Inn 700 meter verderop. In de staat Utah is polygamie toegestaan. Daarom vinden we het wel toepasselijk om een "polygamy Nitro Porter"-biertje te nemen. In de Calf Creek hebben we tijdens onze wandeling verschillende forellen gezien. Daardoor geïnspireerd eten we vanavond ook forel, al komt die volgens de menukaart uit Idaho.

De foto's volgen als we een betere internetverbinding hebben. Update: alle foto's zijn inmiddels geplaatst.

1. Ruud:
    10 oktober 2017
    Bedankt voor het verjaardagskaartje. Op de dag precies aangekomen.
    Die bordjes word je mee doodgegooid daar. Bij elke kromme spijker in een boom staat er wel een. Historic Landmark. Hier hing een WANTED poster voor Billy the Kid.
  2. Jessica:
    10 oktober 2017
    Ook ik kreeg vandaag een kaart, en ik hoop inderdaad dat ik volgend voorjaar jullie reis (een stukje) ga volgen. Ik blijf me verbazen over die temperatuurverschillen die jullie meemaken. Wat een garderobe moet je bij je hebben!