Dag 17 - Wandeling door de Narrows in Zion National Park

5 oktober 2017 - Springdale, Utah, Verenigde Staten

Het weer: zonnig, in de canyon 19 graden, maximaal 27 graden en de watertemperatuur 12 graden. Gereden: -.

We hebben bij de Lodge vouchers gekocht voor het ontbijt. Die kosten 6 dollar per stuk en daarvoor krijg je dan een drankje + een breakfast-item bij Porter's of Oscar's. Dat is echt goedkoop. Wij kiezen vandaag voor Porter's. Hier in Springdale rijden shuttlebusjes iedere 10 á 15 minuten door het dorp, de Springdale line.  Onze Lodge ligt bij halte 7 en Porter's bij halte 5. Om half 9 nemen we de shuttle. Het is druk bij Porter's; de wachttijd is ongeveer 20 minuten. We krijgen een apparaatje mee dat begint te zoemen en op te lichten als we aan de beurt zijn. Het ontbijt is prima.

Adolf is 20 jaar geleden in de USA geweest en heeft toen een aantal nationale parken bezocht. Hij vond de wandeling in de Narrows toen een van de mooiste die hij in die vakantie heeft gedaan. Wij willen die vandaag ook doen. De Narrows is een ravijn, waar je door het water van de Virgin river kunt lopen. Na het ontbijt gaan we eerst een uitrusting hiervoor ophalen bij Zion Adventures, die zit bij halte 3. Daar gaan we met de shuttle heen.

Bij Zion Adventures moeten we eerst verplicht een filmpje bekijken over het wandelen in de Narrows. Dan legt een meisje ons en nog een ander stel uit, wat je voor uitrusting kunt kiezen. Wij nemen beiden speciale waterschoenen en neopreen watersokken. Ine kiest ook voor een drypant. Alles moet gepast en als het OK is, kunnen we op de computer onze gegevens invoeren en digitaal een contractje ondertekenen. Alles gaat in de rugzak. Tevens nemen we als steun een grote stok mee.

Vervolgens met de shuttle naar halte 1, vlakbij de ingang van het nationaal park. Voor we het Zion National Park ingaan, doen we nog lunchinkopen. Vanwege de drukte in het park mag je niet met de eigen auto het park in en rijden er daar ook shuttlebussen, maar wel hele grote, een bus met een aanhangbus. Niettemin staat er een enorme rij en het duurt wel even voor we een bus hebben. We moeten helemaal naar de laatste halte, de Temple of Sinawava. De bus doet daar zo'n 40 minuten over.

Het eerste stukje van 1 mile, de Riverside Walk, kan op onze gewone schoenen. Dan eindigt het pad en trekken we onze uitrusting aan en gaan het water in tegen de stroming in. Het is een hele aparte ervaring. Soms loop je over zand, dan op stenen, meestal komt het water tot je kuiten of knieën en af en toe staat er best een flinke stroming. Het zijn enorme wanden waartussen we lopen. Het is druk in de Narrows. Dat komt waarschijnlijk ook, omdat een andere populaire wandeling, Angel's Landing, deze week is gesloten vanwege onderhoud. Na zo'n uur keren we om. Als we weer op de vaste wal zijn, gaat de uitrusting uit en lunchen we.

Dan weer terug met de parkshuttle en de townshuttle naar Zion Adventures. We kunnen zo mee en hoeven niet te wachten. Om half 5 zijn we thuis en gaan buiten bij onze kamer relaxen. Om 18.00 uur gaan we weer bij onze buurman, King's Landing, eten. Ook vanavond is het eten prima.

1. Gerda:
    Wat mooi en bijzonder
  2. Riaperdok:
    Machtig mooi.
  3. Ineke Riechelman:
    6 oktober 2017
    Jullie treffen het wel met het weer. Gelukkig maar. Er is zoveel te zien en te beleven. Ik denk dat jullie ogen te kort komen.
  4. Fred Mein:
    6 oktober 2017
    Ik verbaas me steeds weer over de zeer wonderbaarlijke en prachtige landschappen.