Dag 14 - Death Valley National Park

2 oktober 2017 - Furnace Creek, California, Verenigde Staten

Zonnig, bij vertrek 24 graden en bij terugkomst 31 graden. Gereden: 52 miles/84 kilometers.

De airco hebben we gisteravond uitgezet. Dat vonden we teveel lawaai. We hebben best goed geslapen.

We ontbijten buiten bij onze kamer. Het is heerlijk weer, ruim 20 graden en een beetje wind. Vandaag gaan we de highlights van Death Valley National Park doen. Eerst gaan we naar het Visitor Center om een kaartje te halen. Een vriendelijke mevrouw voorziet ons van een stapel informatiemateriaal en tekent op een van de plattegronden aan, wat we allemaal zouden kunnen gaan doen.

Om kwart voor negen rijden we weg. We besluiten als eerste naar Zabriskie Point te gaan, omdat de lichtval daar nu het beste is. En inderdaad is het er heel mooi.

Omdat het nog redelijk vroeg is, gaan we hierna wandelen. Daarvoor wordt het later op de dag te warm. We rijden naar Golden Canyon voor een trail naar de Red Cathedral. Een mooi stuk om te lopen. Wel vragen we ons aan het eind af, of dit nu wel het goede punt is. We lopen weer terug en slaan een zijpad in. We vinden het daar nog mooier. Als we bijna terug zijn van de trail, eten we de gevulde koeken van Erick Schat op en inderdaad: ze zijn heerlijk. Onze twee waterflessen van 1 liter zijn aardig leeg na deze trail. We hebben in de Market in El Portal een gallon water gekocht, dat is 3,78 liter, en we vullen onze flessen weer bij.

Dan op naar Badwater, het laagste punt van Noord-Amerika, 86 meter onder zeeniveau. Het is een grote zoutvlakte. Heel bijzonder om te zien. Ten noorden van Badwater rijden we zo'n mile naar Devil's Golf Course over een onverharde weg. De zoutvlakte ziet er hier al weer heel anders uit: de bodem bestaat uit holtes en zoutpilaren.

Als laatste rijden we over Artists Drive, een weg langs rotsen in allerlei kleuren. Heel fotogeniek allemaal. Dante 's View staat ook nog op onze bucketlist, maar die bewaren we voor morgenochtend. Om tien voor half drie zijn we weer terug.

We gaan eerst wat relaxen op de kamer en later naar het postkantoortje. Het was ons al opgevallen, dat alle vlaggen halfstok hangen, ook bij het postkantoortje. We vragen aan de mevrouw achter de balie, waarom dat is. We krijgen dan te horen, dat een man vanuit het Mandalay Bay hotel in Las Vegas op festivalgangers heeft geschoten. Er zijn 59 doden en meer dan 500 gewonden. "Mister President" heeft gevraagd om de vlaggen halfstok te hangen.

Terug op onze kamer zetten we de televisie aan die nonstop uitzendt over deze schietpartij. De ergste in de Amerikaanse geschiedenis. Verschrikkelijk. Het Amerikaanse nieuws is heel persoonlijk. Er worden foto's getoond met namen van slachtoffers en hun achtergronden. We gaan morgen naar Las Vegas en gaan er vast wat van meekrijgen. De route die we willen rijden, gaat precies over de weg waar het Mandalay Bay hotel aan staat.

We gaan ook nog naar het zwembad. Het water is lekker van temperatuur.

's Avonds eten we weer bij de Dinner. Deze keer één pizza met spinazie en kaas, meer dan genoeg voor ons tweeën. We doen wat inkopen voor het ontbijt. Het is nog heerlijk weer en we zitten de rest van de avond lekker buiten bij onze kamer. De temperaturen zijn ons hier erg meegevallen.

1. Ineke:
    3 oktober 2017
    Wat een aparte maar prachtige landschappen.
    Jullie hebben het af en toe wel erg warm volgens mij als ik die temperaturen lees op jullie blog.
    De koeken zien er lekker uit maar ook wel vullend denk ik,niet voor niets een “gevulde koek”.
    Wat apart dat jullie morgen naar Las Vegas gaan ,waar inderdaad gisteren zoveel doden en gewonden zijn gevallen .
  2. Johan:
    indrukwekkende beelden.