Dag 13 - Autorit naar Furnace Creek Ranch in Death Valley National Park

1 oktober 2017 - Furnace Creek, California, Verenigde Staten

Het weer: zonnig. Bij vertrek 12 graden, op de Tioga Pass 4 graden en bij de Furnace Creek Ranch 37 graden. Gereden: 321 miles/517 kilometer.

We ontbijten deze keer op onze kamer. We hebben daarvoor gisteren in de Market in El Portal lekkere Griekse yoghurt en granola gekocht.

Na het uitchecken rijden we om 8.00 uur weg. Eerst het ons al bekende stuk naar Tuolumne Meadows en dan verder naar de Tioga Pass op 3031 meter hoogte. De Tioga Road ernaar toe is de hoogst gelegen weg in de Verenigde Staten. Met de auto zijn we nog nooit zo hoog geweest en te voet ook nog niet vaak.

Na de pas hebben we diverse fotostopjes in de afdaling naar de 395. Er ligt nog best veel sneeuw op de bergen. Kort nadat we op de 395 zijn gekomen, slaan we af naar de zuidzijde van Mono Lake om de tufa's, dat zijn kalksteentorens, in het water en op de oever te bekijken. Het is een bijzonder gezicht.

Hierna weer verder en in Bishop gaan we lunchen bij Erick Schat's Bakkerij. Het is er ongelooflijk druk. Je vraagt je af, waar al die mensen vandaan komen, want Bishop is helemaal niet zo groot en in de wijde omgeving wonen ook niet veel mensen. De broodjes zijn heerlijk en we hebben er een lekkere cappuccino bij. Voor morgen kopen we een paar gevulde  koeken die er heerlijk, maar wel heftig uitzien.

Dan gaat de rit weer verder en het land en de wegen worden steeds leger. We rijden Death Valley National Park binnen. Dit is de heetste, droogste en laagste plek van heel Noord-Amerika. De hoogste temperatuur hier ooit gemeten, was 56,7 graden Celsius. In Death Valley bezoeken we de zandduinen van Mesquite Flat. Een mooi gezicht.

Om 17.45 uur zijn we in de Furnace Creek Ranch, een groot complex met veel gebouwen en kamers. We gaan wat eten in de Dinner, pasta deze keer met een Badwater Ale erbij. Morgen willen we Badwater bezoeken, dus dat vonden we wel een toepasselijk biertje. We doen nog wat inkopen voor het ontbijt en de lunch van morgen.

Het was een dag van uitersten. Qua temperatuur, variërend van 4 tot 37 graden, en qua hoogte: van de Tioga Pass op meer dan 3000 meter hoogte naar Furnace Creek Ranch dat 58 meter onder zeeniveau ligt. En ook qua landschap, bergen met sneeuw in Yosemite National Park en hier woestijn en droogte.

Ook 's avonds blijft het warm. De airconditioning op de kamer staat te blazen. We zijn benieuwd hoe het met slapen zal gaan.

1. Ineke Riechelman:
    2 oktober 2017
    Jullie hebben blijkbaar een heel goede conditie, want het lijkt mij behoorlijk zwaar, vooral de temperatuursverschillen liegen er niet om. Was de gevulde koek lekker? Jullie waren zelf ook zeker na het eten ervan behoorlijk gevuld!
  2. Geja:
    3 oktober 2017
    Wat een dag, wat een natuurpracht. Om weer stil van te worden.