Dag 12 - Naar Glacier Point in Yosemity National Park

30 september 2017 - El Portal, Verenigde Staten

Het weer: zonnig, bij vertrek 11 graden en bij terugkomst 28 graden. Gereden: 83 miles/134 kilometers.

We zijn al vroeg op en om 7.00 uur gaan we naar het ontbijtbuffet. Vaak werken we 's morgens vroeg het blog bij, omdat er dan de minste mensen op het internet zitten en het internet daarom het snelste is. Maar hier hebben we het nog niet eens geprobeerd. Dat gaan we vanmiddag doen.

Om 7.45 uur stappen we al in de auto op weg naar Glacier Point. Daar zijn we om 9.00 uur, de laatste 16 miles via de Glacier Point Road. Glacier Point is het mooiste uitkijkpunt in Yosemite National Park. En inderdaad: de uitzichten zijn fantastisch. We brengen er bijna een uur door genietend van al die uitzichten.

Daarna rijden we de Glacier Point Road terug. We stoppen nog bij een ander uitzichtpunt, het Washburn Point met ook al zulke mooie uitzichten. Vervolgens willen we parkeren bij Sentinel Dome/Taft Point Trailhead om daar een paar wandelingen te gaan doen. De parkeerplaats is vol en ook in de bermen staat het al erg vol. Het lukt ons om onze auto wat verderop te parkeren. Eerst doen we de trail naar Sentinel Dome, totaal is deze 3,5 kilometer. Het uitzichtpunt (2476 meter hoog) is erg de moeite waard. Daarna doen we de trail naar Taft Point, ook 3,5 kilometer, met - het wordt bijna saai - al weer schitterende uitzichten (2287 meter hoog). Daar lunchen we.

Als we weer bij de auto zijn, gaan we weer verder de Glacier Point Road naar beneden. De Glacier Point Road is door een bosbrand veroorzaakt door bliksem ruim een maand afgesloten geweest (van begin augustus tot begin september). De bosbrand woedt nog steeds en laait vandaag weer zodanig op, dat de rook dicht bij de weg komt. Dat voelt niet echt fijn. Er staan al parkwachters bij te kijken, of het wel goed gaat. Als we ca. 5 miles voor het einde van Glacier Point Road zijn, blijkt dat de weg al afgesloten is en er niemand meer naar boven mag. Gelukkig zijn wij nog net naar beneden gekomen. Zo maken we iedere dag wel wat mee.

We doen onderweg nog wat inkopen in de Market in El Portal en zijn even over drieën weer in de Lodge. Daar gaan we het blog bijwerken. Als we wat willen gaan eten in het Cedar House restaurant blijkt het vanwege personeelsproblemen gesloten te zijn. Dan maar naar de naast gelegen bar/grill, waar een enorme rij voor de counter staat. Het wachten duurt uiteindelijk langer dan het eten zelf. Adolf neemt een Canyon Burger Platter en Ine een salade en samen een grote Pepsi erbij.

1. Riaperdok:
    1 oktober 2017
    Prachtig landschap en mooie foto's. SUPER
  2. Geja:
    1 oktober 2017
    Om stil van te worden......