Dag 11 - Naar Tioga road in Yosemite National Park

29 september 2017 - El Portal, Verenigde Staten

Het weer: eerst zonnig, later in de middag meer bewolking (voor het eerst deze vakantie) en ook meer wind; bij vertrek 10 graden, bij terugkomst in de Ceder Lodge 29 graden. Gereden: 137 miles/220 kilometers.

We ontbijten in het Cedar House restaurant. Dat gaat in buffetvorm: all you can eat voor 16,95 dollar. Omdat het toch all you can eat is, nemen we meteen ook wat mee voor de lunch.

Vandaag staat de route over Tioga road in Yosemite National Park op het programma. Daar zullen we overmorgen ook over heen rijden, maar omdat we dan een lange autorit voor de boeg hebben naar Death Valley en geen tijd hebben voor veel stopjes, willen we vandaag die stopjes wel gaan maken.

Maar eerst rijden we naar het Visitor Center in Yosemite Valley, omdat we willen informeren naar de shuttle bus naar Glacier Point. Die zouden we dan kunnen nemen en vervolgens weer naar beneden lopen naar Yosemite Valley. De bus is echter voor zowel vandaag als morgen al volgeboekt.

De Tioga road is maar een paar maanden per jaar open. Dit jaar was hij pas op 29 juni sneeuwvrij gemaakt. Dat sneeuwvrij maken duurt maanden. We zien geregeld in de berm of tussen de bomen nog sneeuw liggen.

We rijden tot Tuolumne Meadows. Daar keren we om. We hebben dan al verschillende stopjes gemaakt, onder andere bij Yosemite Creek, Olmsted Point en Tenaya Lake waar we lunchen. Dit is ook een veel gefotografeerd punt en terecht: het is er prachtig. Het is hier heel erg op toeristen gericht: er zijn op veel plekken en zeker bij de uitzichtpunten parkeerplaatsen of parkeerstroken en vaak ook toiletten (restrooms). Wel is een aantal voorzieningen zoals bijvoorbeeld het Visitor centrum bij Tuolumne Meadows gesloten, omdat het al wat later in het seizoen is.

Een stuk verder komen we in een opstopping terecht. En wat blijkt: er loopt een beer tussen de bomen! Kort daarvoor hadden we al een bord gezien dat ons voor beren waarschuwde. Dat was in de buurt van een camping. Er wordt ook steeds aangegeven, dat je geen eten in de tent moet laten. Overal staan voedsellockers, waar je je eten in moet doen. Ook de afvalbakken op de parkeerplaatsen en picknickplaatsen zijn voorzien van speciale sluitingen, zodat de beren die niet open kunnen krijgen.

Op de terugweg tanken we nog in El Portal en doen daar wat inkopen in de Market. Voor we in het Cedar House restaurant gaan eten, lopen we nog naar het strandje en parkje aan de Merced rivier tegenover het hotel. Het eten is prima. Er is een saladebuffet; ook kun je soep nemen. Adolf eet scampis en Ine een tilapia. Tot nu toe vinden we het eten in de USA reuze meevallen.

We slapen lekker in de Lodge. Gelukkig niet in een tentje, waar een beer aan het tentdoek snuffelt.

1. Ineke Riechelman:
    1 oktober 2017
    Het wordt wel erg spannend met beren op je weg. Zo maakt een mens nog wat mee. Trouwens de foto's zijn prachtig.
  2. Geja:
    1 oktober 2017
    Waar de natuur (en tijd) toe in staat is. Ongelofelijk. Prachtig.
    Wat weer genieten van de foto's. Ik had trouwens niet zo'n drukte verwacht. Beetje naïef, want jullie hadden al verteld waarom je alles al zo vroeg moest boeken.
  3. Rien:
    1 oktober 2017
    Echt een avontuurlijke reis !! En complimenten voor het leuke verslag
  4. Ineke:
    1 oktober 2017
    Wat een prachtige natuur.
    Jullie foto’s zijn echt prachtig.Leuk om jullie verslagen te lezen.
    Een saaie reis is het zeker niet,met beren op de weg,brandjes,rollende rotsblokken.
    Pas goed op jullie zelf en geniet ervan en dat doen jullie als ik dat zo zie.
  5. Gerda:
    2 oktober 2017