Californië een eiland?

1 september 2017 - Midwolda, Nederland

Tijdens een dagje uit naar Amsterdam hebben we ook het prachtige Scheepvaartmuseum bezocht. Een langer bezoek waard!

In één van de afdelingen van het museum zijn oude kaarten en atlassen tentoongesteld. Een topstuk van het museum is de wereldkaart (2 bij 3 meter!) van Blaeu uit 1648 waarop de wereld is afgebeeld met de destijds actuele kennis van de wereld.  De Amsterdammer Joan Blaeu was een meester-cartograaf in de Gouden Eeuw.

Op deze wereldkaart van Blaeu staat Californië, één van de Staten die we tijdens onze reis door de USA zullen bezoeken, als een langgerekte eiland voor de westkust van Noord-Amerika weergegeven. De naam Californië werd aan dit 'eiland'gegeven door Hernán Cortés die als eerste Europeaan in 1536 voet aan wal zette.  Hij ontleende de naam aan de populaire verhalen van Garci Rodriques de Montalvo (1510) over een mythisch eiland. Nadat vervolgexpedities al hadden aangetoond dat Californië een schiereiland is en eind zestiende eeuw ook zo was weergegeven op kaarten,werd in 1622 een Spaans schip veroverd waarop Californië weer als eiland stond afgebeeld. De Engelse cartograaf Henry Briggs nam deze informatie over en daarna vele anderen waaronder dus ook Blaeu op zijn wereldkaart van 1648. Pas in 1747 werd door koning Ferdinand VI van Spanje verordonneerd dat Californië een deel van het vasteland was en verdween het eiland Californë van de kaarten. Eén van de bekendste vergissingen uit de geschiedenis van de cartografie was verleden tijd.