Muziek voor onderweg

7 september 2017 - Midwolda, Nederland

We komen steeds meer in de mood voor onze reis naar de USA!

Gisteren en vandaag een aantal cd's gebrand vanuit iTunes met mooie muziek. We zitten immers ook heel wat uren in de auto.

Een aantal songs heeft betrekking op een aantal plekken die we tijdens het begin van onze reis zullen gaan bezoeken: San Francisco en Monterey.

In Monterey vond van 16 t/m 18 juni 1967 het Monterey International Pop Festival plaats waar toekomstige grote namen uit de popmuziek hun Amerikaanse doorbraak hadden. Van dit openluchtfestival waar o.a. Jimi Hendrix, Janis Joplin en The Who optraden is door Hollywood een documentaire gemaakt. Het leverde hen platencontracten op waardoor de nieuwe popcultuur haar vleugels kon uitslaan. Ook de hippiecultuur werd toen aan een groter publiek getoond.

De hippiecultuur, een subcultuur onder jongeren in het midden van de jaren zestig, kende één van zijn hoogtepunten tijdens de Summer of Love (1967) in San Francisco, in de wijk Haight-Ashbury. In deze wijk en in het nabij gelegen Golden Gate Park kwamen veel hippies bijeen die zich begonnen af te zetten tegen de gevestigde orde, de oorlog in Vietnam en gingen experimenteren met drugs en seks. Muziek van o.a. Jefferson Airplane en Grateful Dead, die uit die wijk kwam, speelde hierbij een belangrijke rol. Het tijdschrift Time besteedde een hele editie aan de hippies in Haight-Ashbury waardoor steeds meer hippies hier naar toe trokken en al spoedig ook de nadelen van de idealen van hippies zichtbaar werden. Steeds meer hippies trokken weg.

Van 15 t/m 18 augustus 1969 vond het Woodstock festival plaats in de staat New York. Met 400.000 bezoekers wordt dit festival als het hoogtepunt gezien van de hippiecultuur. Een weiland van een boer in Bethel fungeerde als festivalterrein maar het werd genoemd naar een plaats 70 km van Bethel vandaan waar een belangrijk centrum van de hippiecultuur was.

Uit de hippiecultuur ontstond de Flowerpower cultuur die in de late jaren zestig en vroege jaren zeventig zijn hoogtepunt kende. Amsterdam was één van de centra van die cultuur. Hasjiesj en wiet werden toen populair. Naast de kenmerken van de hippiecultuur, drukte de Flowerpower zich ook uit in kleding (fleurige patronen en kleuren, slippers) en haardracht (haarbanden). Hotpants en de minirok deden hun intrede om de onafhankelijkheid van de vrouw te benadrukken.

Ine heeft nog veel meegekregen van die tijd. Ze woonde vanaf 1972 in Amsterdam. Adolf, jonger en opgroeiend in een dorp in de provincie Groningen niet.

1. Corry:
    7 september 2017
    Hallo Ine en Adolf,
    Wat leuk dat jullie je op deze wijze voorbereiden, je zult dan vast straks nog meer genieten als je al dat moois (en soms ook lelijks) in het echt te zien krijgt. Toen wij daar waren had ik steeds het idee dat Lucky Luke elk moment met zijn paard over de bergen naar ons toe zou komen, zó echt !! Geweldig om mee te maken.
    Geniet straks vooral ook in het moment, velen zijn meer bezig met fotograferen e.d. dan dat ze in het moment leven! Groet, Corry
  2. Geja:
    8 september 2017
    Er komt dan in ieder geval goede muziek vandaan. Met Esther Schasfoort vaak geluisterd naar de muziek (en gitaar) van Jimi Hendrix.
  3. Ineke:
    9 september 2017
    Ine en Adolf,
    Wat leuk hoe jullie je voorbereiden en alle achtergrond informatie die jullie erbij zetten .
    Erg leuk om te lezen.
  4. Esther:
    11 september 2017
    Dag lieve oom en tante,

Wat leuk dat jullie allemaal verhalen bij gaan houden. Ik kan nu al niet wachten om het te lezen! Heel veel plezier en geniet van al het moois.
  5. Ineke Riechelman:
    13 september 2017
    Het is fijn, dat we een beetje mogen mee reizen. Het is een heel onderneming, maar het is vast genieten voor jullie. We zien wel, dat jullie je goed hebben voorbereid. Goede reis en veel plezier.
  6. Ruud:
    20 september 2017
    Bekende nummers allemaal. Soundtrack of my life too.