Dag 7 - Whale watching + autorit naar John Muir Lodge

25 september 2017 - Grant Grove, Verenigde Staten

Het weer: zonnig en 22 graden. Gereden 217 miles/350 kilometer.

We ontbijten al om 7.00 uur. Na het uitchecken rijden we in ruim een half uur naar Moss Landing, waar de boot voor het walvissen kijken om 9.30 uur zal vertrekken. We moeten er 45 minuten van tevoren zijn. We zijn er nog een kwartiertje vroeger. Er staan koffie en donuts klaar. Wel grappig, want om te zorgen dat je niet zeeziek wordt, wordt afgeraden om koffie te drinken. Gelukkig zal blijken, dat het vandaag een rustige zee is en niemand wordt dan ook zeeziek. Het is een hele mooie boot en er zijn ongeveer 40 mensen aan boord. Er is ook een biologe aan boord die ons tijdens de vaartocht van alles weet te vertellen. In de haven zien we al heel veel zeeleeuwen, pelikanen en aalscholvers. Buitengaats speuren schipper Tim en de biologe naar orka's, dolfijnen en walvissen. Zodra zij wat bespeuren, varen we daarheen. We hebben vandaag geluk en zien 4 orka's, een humpbackwhale (bultrugwalvis) en heel veel rissodolfijnen. Vooral de walvis is indrukwekkend. Hij zwemt op onze boot af, gaat er onderdoor en dan dus aan de andere kant weer verder. Er zitten heel veel mooie kwallen in het water. Op de terugweg naar de haven zien we nog een sunfish. De biologe wordt er helemaal lyrisch van, want het is heel bijzonder dat we een sunfish zien. Zo'n sunfish hebben we eergisteren ook in het zeeaquarium gezien, net als al die kwallen trouwens. We vonden de vaartocht erg de moeite waard.

Vervolgens rijden we naar ons volgende overnachtingsadres, de John Muir Lodge in Grant Grove in het Kings Canyon National Park. Het is een flinke rit, maar het gaat voorspoedig. Onderweg tanken we voor de eerste keer. De benzine is hier een stuk goedkoper dan in Nederland: 1 liter kost minder dan 1 dollar en 1 dollar is nog minder dan 1 euro.

Een stukje voor Grant Grove is de ingang van het nationaal park. Daar kopen we voor 80 dollar een toegangspas voor alle nationale parken: "Amerika the beautiful the national parks and federal  recreational lands pass". Zoals de mevrouw zegt die hem verkoopt, we kunnen nu tot en met Alaska alle nationale parken bezoeken. Nou, zo ver zullen we niet komen, maar voor de rest van de vakantie zijn we wel klaar. Een stukje verder zien we veel brandweerlieden en rook. Er worden gecontroleerd brandjes gesticht. Dit wordt gedaan voor het beheer van de sequoia's.

's Avonds eten we in het enige restaurant dat hier is. We reserveren meteen voor morgenavond, want het is hier druk.

1. Geja:
    26 september 2017
    Prachtig. Zeker weer de moeite waard. Wat een helder water. Grappig om te lezen dat het overal zo druk is. Ik had dat nooit verwacht.
  2. Atie:
    3 oktober 2017
    Wat hadden jullie een geluk met het weer en het zien van de vele waterdieren.