Dag 3 - Fietstocht over de Golden Gate Bridge

21 september 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Het weer: zonnig met een vrij krachtige, frisse W wind; 18 graden.

De eerste volle dag in USA. We moeten nog wat acclimatiseren, vooral Ine heeft last van de jetlag. Ze lag vannacht een hele tijd wakker na de eerste paar uurtjes goed geslapen te hebben. Ja, het wekkertje in haar hoofd staat nog op de Nederlandse tijd, dat betekent 'Opstaan!' Uiteindelijk viel ze wel weer in slaap.

Ontbijten doen we op typische Amerikaanse manier, buiten de deur van het hotel. In de buurt van het hotel zit ontbijtzaak Jane. Hier komen veel inwoners van de stad ontbijten. Je bestelt  aan de bar, krijgt je drankjes mee en een standaard met een nummer die je dan op je tafeltje of aan de bar (in ons geval) zet zodat de bedienster weet waar ze de bestelling moet afleveren.  Wij nemen homemade granola met yoghurt, fruit en honing. Het smaakt heerlijk en legt een goede bodem voor de dag. Tevens bestellen we een sandwich voor de lunch. Die wordt in een kartonnen doosje verpakt om mee te nemen. Dit heet een take out. Het zaakje doet goede zaken want gedurende de tijd dat wij daar zijn is de rij wachtenden alleen maar gegroeid.

Na het ontbijt lopen we verder naar het fietsverhuurbedrijf aan de Lombard Street. Hier ervaren we voor het eerst dat San Francisco op heuvels is gebouwd. We lopen namelijk nog vrij geleidelijk naar het hoogste deel van de wijk Pacific Heights en dalen dan steil af richting Lombard Street. Onderweg hebben we al mooie uitzichten op de baai.

Op de gehuurde fietsen dalen we verder af tot de baai en volgens speciale fietsstroken , bike lanes, lang de Marine Drive en Crissy Field. We zien de Golden Gate Bridge al van verre en geheel liggen. Best bijzonder omdat de brug vaak gehuld wordt in mist. Deze mist ontstaat doordat warme landwinden hier in botsing komen met de koude lucht boven de Pacific Ocean. Om op de brug te komen moeten we even flink klimmen. Op de brug is een aparte strook voor fietsers en voetgangers. De voetgangers dienen hierop rechts te houden en de fietsers links. Gelukkig is het niet heel druk zodat we redelijk door kunnen fietsen. Het is een aparte beleving om hier te fietsen met prachtige uitzichten op de baai van San Francisco. Helaas doet het lawaai van langs rijdend motorverkeer hieraan enige afbreuk.

Aan de overkant van de brug gaan we via een steil trappetje met de fiets in de hand onder de brug door en rijden eerst sterk dalend naar fort Baker om vervolgens via een rustig weggetje met weer een klimmetje naar Sausalito te gaan. In Sausalito hebben we wel zin in een cappuccino. Omdat het volgende veer over een uur gaat en je in downtown Sausalito de fiets nergens, behalve op een betaalde parkeerplaats, neer mag zetten, besluiten we om na het kopen van een ticket alvast in de rij te gaan staan.   We zijn de eeste en een vriendelijke man van de veerdienst wijst ons de plaats. Ine haalt cappuccino en een koek in de vorm van een berenklauw, groot genoeg voor ons tweeen. Beiden smaken prima. Ondertussen groeit de rij achter ons gestaag door. Het fietstochtje over de brug naar Sausalito is populair.

Om 13:05 vertrekt het veer om ons via een stop bij Tiburon en langs het gevangenis eiland Alcatraz, waar we morgen naar toe gaan, naar pier 41, vlakbij Fisherman's  Wharf te brengen. We lopen een stukje met de fiets in de hand over de vrij drukke boulevard richting pier 39. Hoe druk zal het hier wel niet zijn in het hoogseizoen? Op een bankje  eten we onze meegenomen sandwich op, ondertussen kijkend naar langslopende toeristen. Ook zien we 2 chinese oude vrouwtjes die langs de vuilnisbakken struinen om plastic afval te verzamelen. Schrijnend om te zien.

We brengen de fietsen weer terug. Onderweg komen we langs een turnaround van de beroemde cablecars. Hier wordt een wagon handmatig gekeerd zodat de volgende ronde kan worden gereden. Het gaat allemaal vrij langzaam en de rij die ervoor staat is heel lang. We horen een medewerker zeggen dat de wachttijd 2 tot 3 uur is.

Na het inleveren van de fiets gaan we lopend terug naar het hotel. Onderweg doen we nog een paar ontbijtinkopen bij een kleine supermarkt. Morgenochtend hebben we niet zoveel tijd want om half negen dienen we al bij pier 33 klaar te staan voor de tour naar Alcatraz.

Na het douchen en relaxen op onze kamer gaan we uiteten bij Woodhouse Fish&co. Hier kun je alleen vis eten. Het wordt voor ons beiden een gespleten artisjok gevuld met krab en garnalen uit de baai. Het smaakt ons goed. Voor Adolf de eerste keer dat hij artisjok leert eten. De koffie erna is typisch Amerikaans. Nauwelijks te drinken.

Inmiddels is het donker geworden. We lopen het korte stukje terug naar hotel en Ine gaat vrij snel daarna slapen. Adolf gaat nog bezig om het reisblog aan te vullen. De foto's van vandaag kunnen wel ge-upload worden. Waarschijnlijk ligt het aan de bestandsgrootte dat de foto' die gisteren zijn genomen niet wilden uploaden. Vandaag de beeldresolutie teruggezet van superfine naar fine. De foto' s van gisteren houden jullie dus tegoed want ik kan ze hier, op de ipad niet verkleinen. Dat kan alleen thuis op de laptop.

1. Corry:
    22 september 2017
    Leuk en heel herkenbaar. Heb deze tocht ook gemaakt, lopend over de brug.
    Ben benieuwd hoe jullie alcatraz ervaren. We zijn er alleen langsgevaren want we hadden geen toegangsbewijs geregeld.
    Veel plezier hoor, geniet ervan want het is once in a lifetime!!
  2. Ruud:
    22 september 2017
    Leuk het allemaal weer eens te zien. De derailleur zal zijn diensten wel bewezen hebben.
  3. Fred Mein:
    22 september 2017
    Jullie hebben dus ook de al lang gesloten gevangenis op Alcatras gezien.
    Zijn ook film van gemaakt.
    En dit weet Adolf vast nog wel: https://www.youtube.com/watch?v=0kHbKKMpU98
    The streets of San Francisko