Dag 4- Alcatraz, Fisherman's Wharf en Lombard Street

22 september 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Het weer: zonnig, minder wind dan gisteren; 20 graden

Vanmorgen ontbijten we op onze kamer want we moeten al vroeg bij pier 33 zijn waar de veerboot naar Alcatraz vertrekt. We hebben gelijk met de boeking van onze reis deze excursie bijgeboekt omdat het een zeer populair uitstapje onder de toeristen is.

Op advies van de receptionist van ons hotel gaan we met de taxi. Onze Nepalese chauffeur brengt ons in een kwartier naar de pier. We ruilen het voucher in voor tickets en moeten een tijdje wachten. De early bird tour van 8:45 uur is nog niet vertrokken en onze tour vertrekt om 9:10 uur. Ondanks het vroege uur is het al behoorlijk druk.

In 20 minuten zijn we op het eiland. We lopen gelijk door naar het startpunt van de audiotour die ook in het Nederlands is. Het is een goed in elkaar gezette en duidelijke gids door het 'main prison' en het geheel maakt veel indruk op ons.

Alcatraz is tussen 1934 en 1963 de meest gevreesde en beruchte gevangenis van de USA. Het is nooit bewezen dat iemand is ontsnapt. De meest bekende gevangene was Al Capone. En de meest bekende ontsnapping door Frank Morris en de gebroeders Anglin is verfilmd met Clint Eatwood in de rol van Frank. Bij deze ontsnapping maakten de 3 gebruik van nephoofden gemaakt van papier uit tijdschriften en de ventilatieroosters. Van regenjassen maakten ze een provisorisch bootje. Rond het eiland zijn sterke stromingen dus of ze werkelijk levend de overkant hebben bereikt is onzeker. Hun lichamen zijn nooit gevonden. We moeten de film thuis maar weer eens bekijken.

Na de tour lopen we nog wat rond op het eiland en door de toegankelijke gebouwen. Duidelijk is dat de restauratie die bezig is nog lang niet klaar is.

Terug op pier 33 lopen we naar pier 39 op Fisherman's Wharf. Aangezien we trek krijgen gaan we bij Chowders een Clam Chowders eten. Dit is een beroemd gerecht in San Francisco. Het is een dikke vissoep in een uitgeholde broodbol van zuurdesem. We vonden het lekker. Daarna lopen we verder de erg toeristische pier op. Bij toeval zien we opeens de al net zo beroemde zeeleeuwen op de vlonders. Sommige zeeleeuwen zijn met een territoriumgevecht bezig waarbij verbazingwekkend is hoe snel deze op land zo onbeholpen bewegende dieren, in het water zwemmen en op de vlonders klimmen.

Hierna besluiten we om via Lombard Street terug te lopen naar ons hotel. Ook komen we nog langs het eindstation van de cablecar door Powell & Mason Streets, die veel minder druk is dan het eindstation waar we gisteren waren. Na een fikse klim zijn we  aan de onderzijde van een stukje van de Lombard Street dat bekend staat als de meest bochtige straat op de wereld (most crookedest Street of the World). Over een korte afstand loopt de straat in 8 haarspeltbochten steil naar beneden. Wij klimmen langs de kant verder omhoog naar de top van de Russian Hill en hebben aan de bovenzijde van de beroemde straat een mooi uitzicht over een deel van San Francisco. Nu zie je weer goed dat de stad gebouwd is op heuvels.

Halverwege de middag zijn we weer terug in ons hotel. Verder doen we het deze middag rustig aan. Wel reserveren we voor morgenochtend alvast een shuttle naar de airport waar we de huurauto gaan ophalen. Dan gaat de roadtrip echt beginnen en verlaten we de drukke ( en dure) stad.

Vanavond gaan we uiteten bij pizzaria Delfina in California Street. Het is een populaire zaak. De tafels zijn allemaal bezet en Ine schrijft haar naam op een schoolbord. Op volgorde van opschrijven worden de klanten binnen geroepen als er weer tafels vrij zijn. Na een half uurtje wachten zijn wij aan de beurt. Het was de moeite waard. De pizza vonden we zeer smakelijk en de cappuccino erna was goed.

1. Dimitri:
    23 september 2017
    Super hoor! Lekker genieten.
  2. Ineke Riechelman:
    23 september 2017
    Het was vast een bijzondere excursie naar Alcrataz. Trouwens Is er ook nog iets anders te eten als vis? Ik houd niet van vis, maar ja er is weinig kans dat ik dezelfde reis ga maken. Fijn,dat jullie zo genieten.Het weer zit ook lekker mee. Vandaag is het hier trouwens ook erg zonnig.
  3. Geja:
    24 september 2017
    Ik verheug me al steeds op jullie blog. Heerlijk meegenieten vanuit jullie thuis Dikke smok.