Dag 27 - Autorit naar El Tovar in Grand Canyon Village via Monument Valley

15 oktober 2017 - Grand Canyon South Rim, Arizona, Verenigde Staten

Het weer: zonnig. Bij vertrek -3 graden, bij aankomst 14 graden, maximum: 21 graden. Gereden: 306 miles/494 kilometers.

Gisteravond heeft Ine voor maandagochtend een helicoptervlucht in de Grand Canyon geboekt. Nog een verlaat verjaardagscadeau voor Adolf. We moeten bellen om het bevestigd te krijgen. De mevrouw van de receptie is ons behulpzaam en belt het nummer voor ons. Alles is OK en maandagochtend moeten we om half tien op het vliegveldje van Grand Canyon zijn met foto-ID, warm aangekleed en zonder rugzak of tas.

Na het uitchecken rijden we om 8.00 uur eerst naar het winkeltje bij het tankstation om sandwiches voor de lunch en fruit te kopen. Daarna gaan we ontbijten bij Twin Rocks, eveneens in Bluff. Het zijn flinke porties.

We hebben vandaag een lange autorit voor de boeg mét veel uitzichtpunten. De mooiste route is om terug te rijden richting Natural Bridges Natural Monument en dan de 261 te nemen. Dat doen we dus. Als we een stuk op weg zijn op de 261, gaan we  rechtsaf op een onverharde weg naar Muley Point, dat een bijna 360 graden panorama biedt. Erg mooi. Als we weer terug zijn op de 261, komt er een stuk weg van 3 miles lang dat de Moki Dugway wordt genoemd. Een hellingspercentage van 10%, veel haarspeldbochten en gravel in plaats van asfalt en ook nog eens smal. Een spectaculair stukje. Daarna is het weer "normaal" en rijden we door naar het dorpje Mexican Hat, waar we een cappuccino drinken. Het dorpje dankt zijn naam aan een rotsformatie vlakbij die de vorm heeft van een Mexicaanse hoed, een sombrero.

Dan verder op de 163, de weg die door Monument Valley gaat. Een heel bijzonder stuk weg, bekend van westerns en sigarettenreclames en leefgebied van de Navajo indianen. En nu zijn wij daar. We slaan af naar het Visitor Center, vandaar is er een prachtig uitzicht op een aantal rotsen van Monument Valley. Vervolgens gaan we een lang stuk op de160 en een stukje op de 89, bijna op het einde komen we door het gehuchtje Cameron, waar we tanken en onze sandwiches en appels opeten.

Als laatste komen we op de 64 die ons naar Grand Canyon Village voert. Als we in het Gran Canyon National Park zijn, heet deze weg de Desert View Drive. Er zijn diverse uitzichtpunten langs deze weg en de uitzichten zijn fantastisch. Om 17.10 uur zijn we bij El Tovar, ons overnachtingsadres. Eigenlijk is het voor ons een uur later, want we zijn in Monument Valley de staat Arizona binnengereden, waar het een uur vroeger is dan in Utah. Bij El Tovar is een restaurant, waar het al heel druk is. We kunnen om kwart voor zes terecht of heel laat op de avond. We kiezen voor kwart voor zes. Het eten is prima.

De foto's komen ook dit keer weer later. Update: de foto's zijn geplaatst.