Dag 24 - Arches National Park

12 oktober 2017 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Het weer: zonnig. Bij vertrek 16 graden, bij terugkomst 26 graden, maximum: 27 graden. Gereden 80 miles/128 kilometer.

In het restaurant is een ontbijtbuffet voor 10,95 dollar per persoon. Dat is beslist niet duur, want het blijkt ruim gesorteerd te zijn. We leggen een goede bodem voor deze dag. Na het ontbijt halen we onze lunchboxjes op die in de koeling al op ons staan te wachten.

Om 8.40 uur rijden we weg. Eerst 14 miles de weg terug richting Moab. Er zijn op die weg wegwerkzaamheden, waardoor er over een deel maar één rijbaan beschikbaar is. Gisteren hadden we geluk, want toen konden we vrijwel meteen doorrijden. Nu hebben we pech en moeten een kwartier wachten.

De ingang van Arches National Park ligt aan de 191 iets ten westen van Moab. Nergens ter wereld komen zoveel natuurlijke rotsbogen voor als binnen de grenzen van Arches National Park. Daarnaast komen er in het park ook allerlei andere grillig gevormde rotsformaties voor. Omdat het er in de zomer te heet is, zijn de lente en de herfst favoriete jaargetijden om het park te bezoeken. Op de website van het park staan foto's over de (verkeers)drukte in het park, maar die blijkt gelukkig reuze mee te vallen.

Er loopt een 18 miles lange parkweg naar het noorden. Aan het eind daarvan is een grote parkeerplaats en vandaar lopen we naar Landscape Arch, een van de grootste rotsbogen ter wereld. In 1991 is er een stuk afgebroken en daarom mag je niet dichtbij komen, maar dat is ook niet nodig, want dan kun je het niet goed zien. Deze rotsboog is namelijk 88 meter breed en ruim 32 meter hoog. Een bijzonder gezicht. In dat gebied bevinden zich ook nog de Pine Tree Arch en de Tunnel Arch, waar we ook naar toelopen.

Hierna gaan we de parkweg terugrijden, waarbij we diverse uitkijkpunten bezoeken, onder andere Balanced Rock. Daar is een pad omheen gelegd. Op een voetstuk van zacht zandsteen balanceert een enorm rotsblok van 3 miljoen kilogram.

Ook slaan we een zijweggetje in en lopen naar de uitzichtspunten "upper" en "lower", vanwaar je de Delicate Arch kunt zien.

Het is weer een heel ander gebied dan waar we eerder geweest zijn, maar ook erg mooi.

Tegen half 4 zijn we weer terug en gaan nog lekker relaxen op ons terras. Ook vanavond eten we weer in het restaurant bij de Lodge met uitzicht op de Colorado rivier. Wat uitzicht betreft staat dit restaurant op nummer 1.

1. Ruud:
    13 oktober 2017
    Die laatste steen smeekt om een zetje.😈
  2. Ineke:
    13 oktober 2017
    Het is wel een bijzondere reis.
    De parken zijn prachtig.Jullie hebben wel aardig wat temperatuurswisselingen op een dag.